Skip to main content

Zipp 303 Firecrest Bakhjul (2015, kolfiber, tubdäck) - Bakhjul

Zipps utforskningar av 303-hjulets bredare fälg ledde fram till Firecrest®-teknologin. Och nu har utvecklingen gått hela vägen runt och tillbaka i och med 303 Firecrest. Det nya hjulet har Firecrests kännetecknande form som optimerar båda halvorna på hjulet, vilket skapar en fälg som är betydligt snabbare och även mycket enklare att hantera i sidovinden. 303-hjulet väger endast 1 310 gram, vilket i princip är detsamma som föregångaren och gör det till en av de lättaste kolfiberhjulen som finns att få tag på. Dess 45 mm djupa fälg överträffar fälgar som är betydligt djupare med en traditionell V-formad genomskärning. Trots detta har 303:an hantering som en lågprofilfälg, detta tack vare Firecrest-teknologin som gör att hjulets tryckcentrum kan manipuleras. Hjulet är därmed superstabilt och passar för riktigt blåsigt väder. Och tack vare att hjulets nya 26,45 mm breda bromsyta (i mitten) har optimerats för bredare däck är cyklingskvaliteten bättre än någonsin. Firecrest® – ett bättre hjul på alla sätt och vis Zipps egna Firecrest®-fälg har omformulerat hjultillverkningens grundpelare, vilket resulterat i förbättrad aerodynamik, cyklingskvalitet, hjulstyrka och stabilitet i den allra mest kraftfulla av sidvindar. Därför gör hela Firecrest-hjulfamiljen större skillnad på fler sätt än någonsin tidigare. Mer fart Firecrest-teknologin, som upptäcktes när Zipp utvecklade sina kolfiberhjul för tubdäck, riktade om fokus till att inte bara handla om den främre halvan av hjulet utan även den bakre. Tidigare fälgformer utformades för att jämna ut luftflödet från däcket och smalna av inåt från den bredaste punkten på den ringformade utbuktningen. Firecrest-fälgarna å sin sida har en mindre tydlig utbuktning och har en nästintill konstant bredd nästan hela vägen till ekrarna. Utan att ge upp de bevisade fördelarna med ringformen har Firecrest lyckats bli den första aerodynamiska profilen som effektivt kontrollerar luftflödet runt hjulets bakre halva. Zipp har använt Computational Fluid Dynamics (CFD) som efterbehandling för att maximera aerodynamiken och minimera det styrmoment som orsakas av vind, vilket resulterat i ett hjul som är snabbare och har bättre hantering än ett klassiskt racerhjul med låg profil. Zipps Firecrest-fälgform förbättrar stabiliteten genom att flytta hjulets tryckcentrum bakåt och nedåt så att det befinner sig nästan rakt över styraxeln där vindorsakat styrmoment har en minimal effekt. Mer stabilitet Under designprocessen av Firecrest insåg Zipp att den avancerade matematik och den massiva datorkraft som hjälpt dem att skapa ett snabbare hjul även kunde hjälpa till att minska sidvindarnas påverkan på hanteringen. Med hjälp av Computational Fluid Dynamics (CFD)-mjukvaran har de upptäckt subtila variationer i fälgform som förbättrar stabiliteten utan att öka det aerodynamiska motståndet. Genom att flytta tryckcentret - sidkraftens fokus på fälgen - till en optimal plats nära styraxeln ger Firecrest stabil, förutsägbar hantering i alla vindvinklar. Med 303 Firecrest-kolfiberhjulet för tubdäck har de uppnått ett närapå neutralt styrmoment. I verkliga förhållanden är Firecrest-fälgarna betydligt mer stabila än andra fälgar med samma eller till och med grundare djup. Mer styrka När de utvecklade Zipp 303 som ett hjul som skulle trivas i utmanande förhållanden upptäckte de att en bredare fälg ger ökad sidostyvhet för spurt och kurvtagning samtidigt som den erbjuder större vertikal fjädring för mer kontroll, komfort och hållbarhet på tuffa underlag. Detsamma gäller för Firecrest-fälgarna. 303 Firecrest har bekänt färg på den öppna landsvägen, både i tubdäcks- och kanttrådsversionen, och den bredare designen gör att mer gummi greppar tag i vägen vid kurvtagningen utan att rullmotståndet ökar. De nya hjulen har kvar alla smådetaljer som gör Zipps hjul till vad de är. De synliga ekernipplarna sitter i aerodynamisk skugga bakom fälgen, vilket underlättar för underhåll utan att tumma på hastigheten. Zipps egna ABLC™-knottermönster på fälgen gör att varje liten sekund av prestanda kramas ut. För att göra paketet komplett har Zipp förfinat sitt ärevördiga 88/188-navset genom att omforma navstommen och trycka ut flänsen och lagret på motsatta sidan om drivsidan med 88 mm på baknavet för att öka den generella styvheten och styrkan.

4 920:-

Information om Wiggle

  • Öppet köp 365 dagar
  • Klarna
  • Gratis frakt alternativ