Skip to main content

Zipp 303 Firecrest Bakhjul i kolfiber (2015, för kanttrådsdäck) - Bakhjul

303 gick till historien genom att vara det första kolfiberhjulet att vinna de två mest kända kullerstensklassikerna i cykelvärlden: Paris-Roubaix och Flandern Runt. Den bredare fälgen ger extra hållbarhet och förbättrad aerodynamik. Denna fälg har även resulterat i utvecklingen av den revolutionerande Firecrest®-plattformen och nu har revolutionen gått varvet runt. 303 har helt omarbetats med Firecrest®-form. Det här kolfiberhjulet behåller det aerodynamiska övertaget hos tubdäcksbrorsan fast med kanttrådsdäckets extra självförtroende. Det väger endast 855 gram och är därmed tillräckligt lätt för att ta sig uppför branta uppförsbackar utan problem. De nya hjulen har kvar alla smådetaljer som gör Zipps hjul till vad de är. De synliga ekernipplarna sitter i aerodynamisk skugga bakom fälgen, vilket underlättar för underhåll utan att tumma på hastigheten. Zipps egna ABLC™-knottermönster på fälgen gör att varje liten sekund av prestanda kramas ut. Alla kännetecknande egenskaper hos 303 har förbättrats i detta kolfiberhjul. Firecrest-formen optimerar den aerodynamiska profilen både på den främre och bakre halvan av hjulet. Dessutom rör sig hjulets tryckcentrum bakåt, vilket ger den 45 mm djupa fälgen samma stabilitet i sidvind som en lågprofilfälg. Samtidigt gör den 26,4 mm breda bromsytan (i mitten) att kanttrådsdäcket kan få en bredare och mer stabil form utan att påverka det låga rullmotståndet. Det är snabbare, enklare och mer stabilt. Firecrest® – ett bättre hjul på alla sätt och vis Zipps egna Firecrest®-fälg har omformulerat hjultillverkningens grundpelare, vilket resulterat i förbättrad aerodynamik, cyklingskvalitet, hjulstyrka och stabilitet i den allra mest kraftfulla av sidvindar. Därför gör hela Firecrest-hjulfamiljen större skillnad på fler sätt än någonsin tidigare. Mer fart Firecrest-teknologin, som upptäcktes när Zipp utvecklade sina kolfiberhjul för kanttrådsdäck, riktade om fokus till att inte bara handla om den främre halvan av hjulet utan även den bakre. Tidigare fälgformer utformades för att jämna ut luftflödet från däcket och smalna av inåt från den bredaste punkten på den ringformade utbuktningen. Firecrest-fälgarna å sin sida har en mindre tydlig utbuktning och har en nästintill konstant bredd nästan hela vägen till ekrarna. Utan att ge upp de bevisade fördelarna med ringformen har Firecrest lyckats bli den första aerodynamiska profilen som effektivt kontrollerar luftflödet runt hjulets bakre halva. Prestationsfördelarna är betydande. 303 Firecrest (med 45 mm fälgdjup) har blivit ett återkommande hjul för cykelteamet Omega Pharma Quick-Step i springklassikerna och favorithjul för många av tjejerna i Team Exergy TWENTY12. Zipp har använt Computational Fluid Dynamics (CFD) som efterbehandling för att maximera aerodynamiken och minimera det styrmoment som orsakas av vind, vilket resulterat i ett hjul som är snabbare och har bättre hantering än ett klassiskt racerhjul med låg profil. Zipps Firecrest-fälgform förbättrar stabiliteten genom att flytta hjulets tryckcentrum bakåt och neråt så att det befinner sig nästan rakt över styraxeln där vindorsakat styrmoment har en minimal effekt. Mer stabilitet Under designprocessen av Firecrest insåg Zipp att den avancerade matematik och den massiva datorkraft som hjälpt dem att skapa ett snabbare hjul även kunde hjälpa till att minska sidvindarnas påverkan på hanteringen. Med hjälp av Computational Fluid Dynamics (CFD)-mjukvaran har de upptäckt subtila variationer i fälgform som förbättrar stabiliteten utan att öka det aerodynamiska motståndet. Genom att flytta tryckcentret - sidkraftens fokus på fälgen - till en optimal plats nära styraxeln ger Firecrest stabil, förutsägbar hantering i alla vindvinklar. Med 303 Firecrest-kolfiberhjulet för kanttrådsdäck har de uppnått ett närapå neutralt styrmoment. I verkliga förhållanden är Firecrest-fälgarna betydligt mer stabila än andra fälgar med samma eller till och med grundare djup. Mer styrka När de utvecklade Zipp 303 som ett hjul som skulle trivas i utmanande förhållanden upptäckte de att en bredare fälg ger ökad sidostyvhet för spurt och kurvtagning samtidigt som den erbjuder större vertikal fjädring för mer kontroll, komfort och hållbarhet på tuffa underlag. Detsamma gäller för Firecrest-fälgarna. 303 Firecrest-hjulet har bevisat att det kan prestera på öppna landsvägar, kullerstensgator eller tuffa cykelcrossbanor. Det finns för både tubdäck och kanttrådsdäck och den bredare designen gör att mer gummi greppar tag i vägen vid kurvtagningen utan att rullmotståndet ökar. Lägg utöver detta till Zipps kolfiberteknologi för kanttrådshjul. Zipps exklusiva harts, som består av material som används i bromssystem inom motorsporten, är bra på att klara av den otroliga värmeökning som sker vid inbromsning för att ge dig tillförlitlighet och bromskraft. Kombinera detta med deras Tangente Platinum-bromsbelägg och du har oslagbar prestanda, allt med kanttrådshjulets enkla användning. Kanttrådshjul i kolfiber - ett nytt fartkapitel Zipps kanttrådshjul i kolfiber har beskrivits som de mest efterlängtade hjulen genom tiderna. Under den tvååriga utvecklingsprocessen skapades nya kanttrådsspecifika tillvägagångssätt för prototyper, tester, material och tillverkning. Slutresultatet var värt att vänta på. Optimerade material När ett hjul med bromsyta i kolfiber möter en lång, teknisk nedförsbacke kan den kraftiga värmeökningen på fälgen samt det ökade däcktrycket påverka bromsning och hantering - särskilt med kanttrådshjul i kolfiber. För att lösa det här problemet har kemister och ingenjörer från Zipps kompositleverantör besökt Zipp ett antal gånger för att utveckla exklusiv, värmetålig harts som baseras på de material som används i bromssystem inom motorsporten. Denna egenutvecklade teknologi förbättrar värmeavledningen så markant att alla Zipps kolfiberhjul för kanttrådsdäck får godkänt enligt den stränga CEN-säkerhetsstandarden utan begränsningar vad gäller cyklistens vikt eller val av bromsbelägg - en certifiering som inget annat kanttrådshjulset helt i kolfiber fått ta emot. Optimerad aerodynamik Utveckling i vindtunnel är en grundval i hur Zipp skapar världens snabbaste hjul. Med hjälp av semi-strukturella prototyper går det att enkelt och exakt utvärdera ett dussintal potentiella fälgformer. Prototypteknologin som fungerar för tubdäck är dock inte kompatibel med helt uppumpade kanttrådsdäck. Därför har Zipp utvecklat ett helt nytt system där ett yttre plastlager har applicerats på ett strukturell skelett. Detta har gjort att de kunnat förfina dessa fälgar så att de matchar det distinkta mönster på luftflödet som skapas av kanttrådsdäck på ett perfekt sätt. Den här processen ledde direkt till Firecrest-formen som har förbättrat aerodynamik, stabilitet, styrka och komfort i Zipps hjul för tubdäck och kanttrådsdäck. Optimerad cyklingskvalitet I och med Firecrest™-fälgformen är Zipps kanttrådshjul i kolfiber de första att erbjuda denna överlägsna aerodynamik, hantering, komfort och vägkänsla i en bred fälgstomme. Den extra bredden mellan kanttrådsdäckets trådar ökar luftvolymen i däcket, vilket innebär en minskad risk för pinch flat-punkteringar. Och med Zipps exklusiva, värmeresistenta harts, Tangente-korkkompositen i bromsbeläggen och den vinklade bromsyten ger dessa däck mjuk, pulsfri bromskraft i alla förhållanden. För att göra paketet komplett har Zipp förfinat sitt ärevördiga 188-nav genom att omforma navstommen och trycka ut flänsen och lagret på motsatta sidan om drivsidan med 7,5 mm på baknavet för att öka den generella styvheten och styrkan. Finesser såsom den senaste versionen av deras 188-baknav, V9, och det nya ekermönstret på bakhjulet resulterar i förbättrad styvhet och hållbarhet. Det nya 188/V9-navet har stållager från Swiss med större precision för ökad hållbarhet. Deras nya virtuella 3-korsade ekermönster på båda sidor om bakhjulet förbättrar styvheten, vilket ger 3-korsad styvhet i ett 2-korsat mönster med en ny ekergeometri. 188/V9 har 25 procent mer vridningsstyvfasthet jämfört med ledande tävlingsnav. Detta styvhetsmått är superviktigt för den direkta kraftöverföringen till bakhjulet när du står upp och spurtar eller kämpar dig uppför backarna. Det nya navet har även bättre sidostyvhet än sin rival eller föregångare.

9 100:-

Information om Wiggle

  • Öppet köp 365 dagar
  • Klarna
  • Gratis frakt alternativ